Warning: Undefined array key „showSubtitle“ in /disk_1/www/cz/mszaskolou/www/wp-content/themes/dootheme/parts/misc/title.php on line 7

Režim dne

Předškolní vzdělávání dětí, podle stanoveného Školního vzdělávacího programu, probíhá v následujícím základním denním režimu:

Tradice MŠ

Nedílnou součástí života mateřské školy jsou tradiční akce, které jí dodávají charakteristické rysy: oslavy narozenin, divadelní představení v MŠ, besedy (např. s nevidomým člověkem a jeho vodícím psem), spolupráce s charitou, Drakiáda, Mikulášská nadílka, pečení vánočního cukroví, vánoční besídka, maškarní karneval, návštěva ZŠ před zápisem do 1. tříd, oslava svátků jara – velikonoční tradice, exkurze k hasičům – dobrovolným hasičům, den otevřených dveří při zápisu do MŠ, oslava dne Země, recyklohraní a plastové tvoření, den pro maminky, koncertní představení, sportovní hry, výlet za policejními psy, návštěva Divadla loutek, Afrika v MŠ, oslava MDD, rozloučení se školáky, výtvarné soutěže – účast dětí dle nabídek, využití nabídky programů proti sociopatologickým jevům – Faust, Slunečnice, policie ČR apod.

V některých mateřských školách probíhají akce pro děti ve spolupráci se spolky rodičů.

Podrobné informace k režimu dne

Když přijdou děti do MŠ, probíhají hry a spontánní činnosti (tzn. že si děti hrají s tím, co si vyberou). Současně jim paní učitelka nabízí činnosti zaměřené k tématu týdne, při kterých sleduje určitý vzdělávací cíl (tzn. řídí jejich činnost, a proto se tomu říká řízené činnosti).

Před koncem her (asi 5 min předem) p. učitelka upozorní děti, že se bude uklízet, aby měly čas dokončit svou hru. Pak následuje úklid hraček, WC, hygiena a ranní kruh. Jeho smyslem je krátké přivítání, zhodnocení her, kalendář přírody apod.  Můžeme také krátce seznámit děti s tématem dne.

Ranní cvičení (někdo tomu říká pohybová aktivita nebo pohybová chvilka). Každé ranní cvičení musí mít 3 části (1. rušná část = rozehřátí organizmu = chůze, běh, poskoky, plazení apod., 2. zdravotní cviky na značkách = procvičení všech svalových skupin = s využitím stuh, tyčí, drátěnek, míčků, kostek, plyšáků, obručí, šátků atd. atd.) Na závěr této části doporučuji gymnastiku mluvidel a dechová cvičení, 3. závěrečná část = pohybová hra k danému tématu.

Po cvičení se jde na WC + hygiena a následuje dopolední svačinka (děti se podílejí na její přípravě, mohou nosit tácek s chlebem nebo pití, ovoce apod.).

Po svačince probíhá hlavní vzdělávací část nebo-li řízené činnosti (kdysi nazývané zaměstnání). Řízené činnosti mohou být z oblasti jazykové, literární, matematické, výtvarné, pracovní, tělesné, hudební apod. V této nejdůležitější vzdělávací části dne musíme naplánovat činnosti pro několik skupin = jedna je vždy náročnější, u které pomáháme a další jednodušší, aby je mohly děti zvládat samostatně. Vždy musí být všechny činnosti k tématu a nesmí chybět motivace (maňáskem, obrázkem, překvapením, písničkou, říkankou apod.).

Po řízených činnostech následuje opět WC, hygiena a převlékání na pobyt venku. Při pobytu venku probíhají kromě spontánních činností také řízené činnosti k danému tématu.

Po pobytu venku a převlečení následuje WC, hygiena a příprava na oběd (opět podle věku si chystají prostírání, příbory, případně pití a saláty).

Následuje oběd, po něm WC, hygiena, převlékání do pyžama a ulehnutí na lehátko (podle své značky).

Když děti leží na lehátku, vypráví nebo přečte p. učitelka pohádku nebo příběh z knihy na pokračování (opět k tématu dne). Pak děti odpočívají nebo spí. Dětem, které neusínají, jsou po 20-30 minutách odpočinku na lehátku, nabízeny klidové činnosti (knihy, antistresové hračky, labyrinty, hlavolamy, pop-ity apod.)

Po odpočinku následuje WC, hygiena, převlečení z pyžamka, příprava na svačinku a odpolední svačinka.

Po svačince následují odpolední činnosti – děti plní úkoly připravené paní učitelkou nebo dokončují činnosti z dopoledne (řízené činnosti) k danému tématu. Mohou si hrát také s libovolnou hračkou (spontánní činnosti) až do příchodu rodičů nebo jimi pověřených osob (bez pověření nesmí učitelka dítě předat nikomu jinému než zákonnému zástupci).